Monday, October 21, 2013

Kita Berpiknik!!!!

Hmmm... rasanya dah lamaaa kita tak berpiknik.  Masa kat Kedah dulu, selalu jugak kita pi piknik.  Tapi sejak2 kes ramai yang meninggal dunia terkena virus kencing tikus, semua kawasan air terjun yang kita pi lengang.  Ada pokok dan air terjun saja. Tak ada sorang manusia pun.  Hanya kera bergantungan kat poko-pokok.  Kawasan pun nampak menyeramkan.

Bila pindah sini pulak, setiap hari mama akan lalu signboard Air Terjun Sungai Pandan.  Masa kita pi Muzium Sungai Lembing pun, kita lalu kat jalan masuk air terjun tu.  So, a week before puasa tahun ni, kita pun decided we should go.  Tareeq tak ikut sebab dia ada kelas tambahan.

Hari tu Mama masak nasik dan lauk-pauk.  Lepas tu singgah kedai runcit on the way there, beli kuaci dan biskut-biskut. Punya la excited ya amat.  Meen asyik tanya "dah sampai ka? dah sampai ka?" Ish! Kalau singgah shopping tu, tak sampai lagi la maknanya.

Dalam jugak lah tempat tu dari jalan masuk utama tu.  Lalu ladang kelapa sawit la, kawasan kuari la, hutan la, baru sampai.  Sampai saja, ada pondok pengawal. Setiap kenderaan perlu membayar yuran masuk (merata-rata ada yuran masuk nih!) ikut jumlah orang dalam kereta dan samada dewasa (RM2.00) atau kanak-kanak (tak ingat la pulak!).  Since semua yang dalam keta tu saiz Mama semuanya walaupun belum cukup umur, maka hanya Meen sorang saja yang layak dapat rate kanak-kanak. Ok lah tu, maybe duit tu digunakan untuk kebersihan kawasan air terjun tu - dan memang pun kawasan air terjun tu sangat bersih!

Papa kata kita kena jalan jauh sikit, kena panjat-panjat. Aduh! Lemah betoi.  Kawasan laluan pertama hanya ada ibubapa dengan anak-anak yang kemetot semuanya.  Kawasan tu pun was just a small creek.  So, sesuai lah untuk budak-budak kemetot mandi-manda.

Dari kawasan tu dah ternampak bertingkat2 air terjun.  Amboi, seronok sungguh rasa!  Tapi nak pi kat situ, memang la kena panjat.  Nasib baik laluan yang dibuat memang memudahkan pengunjung.  Tong sampah merata-rata.  Kawasan pun bersih dan tak busuk dengan sisa makanan.  Cuma ada satu kolam kat bawah tu yang air agak keruh.  Nina kata kena naik atas lagi baru cantik dan bersih.  Tak dak cable car ka untuk Mama?

Pengunjung lain dah ramai di situ.  Ada yang buat barbecue la, ada yang mandi-mandi dan ramai yang bersama family.  Panjat punya panjat punya panjat, sampai lah satu pondok yang bersih.  Tinggi jugak pondok tu.  Kalau nak mandi, kena la meniti batu-batu turun ke kawasan kolam pertama yang bersih.  Air terjun dia sangat laaaa santeks!

Mama dan Papa pun hampar tikar, berhidang semua bekalan dan start la acara makan-makan.  Meen dah memang tak sabag dah nak mandi. So, dia turun dulu.  Susah hati jugak bagi dia turun sorang-sorang.  Yang dok ada semuanya nak makan-makan dulu.  So, Nina dengan Asha dipaksa makan cepat-cepat dan turun mandi-mandi dengan Meen.  Mama pun tak sabag rasanya.  Papa pulak, rasanya sangat sabag. Hahaha...  Sebabnya lepas makan, dia boleh duduk relax sambil makan kuaci.  Ya, kuaci tu memang dibeli untuk Papa yang hantu kuaci.

Mama seperti biasa, kalut la ambik gambag sana sini.  Most especially gambag Meen la.  Pastu dok reja ambik gambag air terjun tuuuuu ja.  Rasanya sama saja air terjun tu, tak berubah pun setiap gambag tu.  Tapi, excited kaaannnn... Lama jugak kita spent time kat situ.  Memang happy habih.  Kiranya, boleh la buat bekal percutian sebab tak boleh pi mana-mana sepanjang bulan puasa sebab Mama tau dah, kalau bulan puasa, Mama memang flat habih la.  Lagipun dekaaaat ja dengan rumah kita. Hmmm boleh pi lagi ni...


Masing-masing bawa macam-macam di kiri kanan tangan.


Gambag kat papan tanda satu kemestian sebagai bahan bukti.


Satu lagi bukti Mama pun dah sampai situ jugak.


Memulakan acara pendakian diketuai oleh Papa.


Oleh sebab Mama berjalan last sekali, maka gambag-gambag yang ada pun semua tunjuk belakang orang saja.  Dari celah-celah pokok pun, pulun nak ambik gambag jugak.


Makin tinggi pendakian, makin jauh Mama ditinggalkan.


By this time, kita dah nampak dan dok aim pondok di celah-celah pokok tu dah.


Depa sampai dulu, dah letak barang-barang, Mama masih di belakang.  Nasib baik pondok tu bersih.


Sementara tunggu Mama dan Papa siapkan tempat duduk dan makan.


It's a sight to be enjoyed!


Ini sebelah kiri waterfall tu.


Meen dah start mandi-manda.


Air sangat cetek dan sejuk dan segar! Heaven!


Panjat sana, panjat sini.  Happy sungguh budak sorang ni.  Janji dia boleh berendam dan main ayaq.


Papa masih bersabar dan cool sambil makan kuaci.


Air terjun tu macam tirai. Ramai yang lepak-lepak bawah 'tirai' air tu.


Papa beranikan diri berjalan di atas titi gantung ni, on the way balik.


Join Papa bila titi gantung tu dah tak ramai orang.  Ada jumlah maksimum orang dibenarkan berada di atas titi gantung tu pada satu-satu masa.


Mama pun nak jugak.


Ramai yang buat barbecue kat sini.  Kawasan luas dan bersih.  Ada gerai jualan minuman dan buah-buahan segar juga termasuk keropok Mi-Mi untuk Meen.


Ini lah creek untuk budak-budak kemetot mandi-manda dan parents pun tak risau sangat.  Kat tepi-tepi sungai tu banyak pondok-pondok istirehat.  Kalau pondok-pondok penuh, kawasan sekitar pun bersih untuk duduk-duduk santai.  Lebih sesuai kalau bawa tikar.  Boleh baring-baring jugak.


No comments: